Bent u de trotse eigenaar van een scooter of motor? Dan heeft u een handig vervoersmiddel voor korte en lange afstanden, en voor zowel de bebouwde kom als op de grote weg. Wat deze vervoersmiddelen voor de rest met elkaar gemeen hebben is niet alleen dat het tweewielers zijn, maar ook dat ze voor het starten van hun motor afhankelijk zijn van een (start)accu. En heeft u een elektrische scooter of motor? Dan bent u al helemaal afhankelijk van de prestaties van uw accu.
In deze blog nemen wij dan ook graag het gebruik, het onderhoud en de opslag van deze accu’s met u door, zodat u weet wat de tips en tricks zijn die ervoor zorgen dat de accu van uw tweewieler het zo lang mogelijk goed doet.
Snel een onderhoudstip vinden? Klik dan hieronder op een van de onderwerpen:
Voor zowel een startaccu als voor de accu van een elektrische motor of scooter geldt: de spanning (ook wel voltage) van een accu bepaalt voor een groot deel in welke mate deze goed werkt. Als er iets mis is met de accu zal dit in de spanning te zien zijn, en het is dan ook de spanning die een goed ijkpunt vormt voor het meten van de accu.
Neemt de spanning af, dan betekent dit dat de accu leegloopt. En zakt de spanning onder de minimale waarde? Dan zal de accu het helemaal niet meer doen. Bij een loodaccu dient de spanning altijd boven de 11,75 volt uit te komen, en bij een LiFePO4 accu altijd boven de 12 volt. Neem de volgende maatregelen om de spanning op orde te houden:
Een andere factor om in de gaten te houden is de temperatuur van de accu. Dit betekent niet dat u met een thermometer in de aanslag moet zitten, maar het is wel belangrijk om na te denken over de invloed die bijvoorbeeld het weer op een accu kan hebben. Als het gaat vriezen kan dit bijvoorbeeld effect hebben op de chemische componenten in de accu, en overmatige vochtopbouw kan ook problemen veroorzaken. Met de volgende maatregelen kunt u de temperatuur van de accu op peil houden:
Ook al neemt u de bovenstaande maatregelen, het kan altijd gebeuren dat de conditie van de accu achteruit gaat. Dit kan komen door schade aan de accu, of door het optreden van corrosie. Ook in deze situaties zijn handeling die u kunt uitvoeren, of misschien juist dingen die u beter niet kunt doen:
Alle voorgaande adviezen gelden ook voor elektrische scooters en motoren. Maar er zijn daarnaast ook een aantal dingen die alleen bij elektrische tweewielers van toepassing zijn en waar u in dat geval op kunt letten:
Met al deze adviezen denken wij dat u een heel eind kunt komen met uw motor of scooter accu, letterlijk en figuurlijk. Maar wees niet te streng op uzelf als het zover komt dat de accu het toch begeeft. Uiteindelijk moet zelfs de beste accu voorzien van het beste onderhoud vervangen worden.
Ook bij goed onderhoud kan het voorkomen dat een accu minder gaat werken. Maar het is wel belangrijk dat u dit tijdig merkt, voordat een accu het helemaal begeeft. Daarom hebben wij ook een blog geschreven over wanneer u het beste een accu kunt vervangen.
Terug naar blog