Een elektrische fiets, ook wel e-bike of pedelec, is ideaal voor het afleggen van grotere afstanden. Vooral in vergelijking met een gewone stadsfiets. E-bikes zijn voorzien van een elektromotor die u ondersteunt bij het trappen, waardoor het minder moeite kost om snelheden tot wel 25 kilometer per uur te halen. Het kan dan een stuk minder energie kosten om ook langere routes te fietsen. Wat die afstand dan precies is die met een e-bike afgelegd kan worden verschilt per fiets en per gebruiker.
Wij willen in deze blog graag toelichten waarom er zulke grote verschillen in afstand, ofwel actieradius, te zien zijn. De actieradius is de afstand die u met uw e-bike kunt afleggen met een volgeladen accu. Dit is onder andere afhankelijk van hoe de actieradius wordt berekend, maar ook van de verschillende factoren die op de werkelijk te behalen actieradius van invloed zijn.
Om de actieradius te berekenen, moeten we eerst weten wat de werkelijke (vermogens)capaciteit van de accu is. Het is namelijk niet genoeg om alleen naar de accucapaciteit in ampère-uur (Ah) te kijken. Accu’s met verschillende spanningen (ook wel voltages, V) kunnen dan namelijk niet vergeleken worden. Daarom vermenigvuldigen we eerst de spanning met de capaciteit, om zo achter de vermogenscapaciteit te komen. Deze wordt uitgedrukt in wattuur (Wh) en vertelt ons hoeveel energie de accu binnen één uur kan leveren. In andere woorden, V x Ah = Wh.
Een e-bike maakt gebruik van een 36 V accu. Deze accu heeft een capaciteit van 13,4 Ah. Daarmee kunnen we berekenen dat deze accu een vermogenscapaciteit heeft van circa 482 Wh (36 x 13,4 = 482,4). Een andere elektrische fiets maakt gebruik van een 26 V accu met een capaciteit van 18 Ah. Deze accu heeft ondanks de hogere capaciteit een lagere vermogenscapaciteit van 468 Wh (26 x 18 = 468). De 36 V accu zal dus langer meegaan.
Maar hoe zit het dan met de verhouding tussen afstand en wattuur? Fabrikanten van e-bikes en fietsaccu’s communiceren in veel gevallen zeer grote afstanden, met verhoudingen van wel 40 km per 100 Wh. Dit vinden wij echter niet realistisch. Dergelijke afstanden zijn alleen mogelijk als de e-bike als een gewone fiets gebruikt wordt; dus zonder (of met zeer weinig) trapondersteuning, onder ideale weers- en wegomstandigheden.
Uit testen die zijn uitgevoerd door (of in opdracht van) fiets- en consumentenbonden komt het beeld naar voren dat met stevig weer, een pittige helling en gemiddelde trapondersteuning een fietser eerder moet denken aan ongeveer 14 km per 100 Wh [1]. Bij onze fietsaccu’s hanteren wij daarom een richtlijn van circa 20 km per 100 Wh. Wij denken dat dit een realistische inschatting is van de actieradius onder een gemiddelde inspanning met redelijk doorsnee omstandigheden, vooral als er weinig sprake is van klimmen (wat in Nederland doorgaans het geval is). Het is dus altijd goed om te onthouden dat het hier gaat om een schatting.
Nu u gelezen heeft hoe de actieradius tot stand komt, kunnen we gaan kijken naar de verschillende factoren die op deze actieradius van invloed zijn. De actieradius die 123accu.nl, de fabrikant of een andere bron voor u inschat kan zomaar in werkelijkheid anders zijn. Ook kan deze actieradius van dag tot dag verschillen. Waarom?
De status van de accu is wellicht voor de hand liggend maar daardoor niet minder belangrijk. Het gaat hierbij niet alleen om de laadstatus van uw accu (hoe vol deze nog is) maar ook om de conditie van de accu. Hoe oud is de accu? Is deze misschien beschadigd of werkt deze niet goed op de elektromotor van uw e-bike? Dit zijn allemaal factoren die van invloed kunnen zijn op de werkelijke (vermogens)capaciteit die we uit de fietsaccu kunnen halen. Voorkom problemen op dit gebied door uw fietsaccu te testen en van tevoren met een geschikte fietsaccu lader op te laden.
Een ander belangrijk aspect hebben we eerder al kort benoemd: de trapondersteuning. Dit is een instelling die door middel van knoppen op uw stuur of display is in te stellen, en waarmee u aangeeft in welke mate er aanspraak wordt gedaan op de elektromotor van uw e-bike. Des te hoger de trapondersteuning, des te meer vermogen dit van uw accu vraagt. De trapondersteuning heeft tezamen met de accustatus de grootste invloed op de actieradius van uw elektrische fiets.
In Nederland is de wind een bijna constante factor bij het fietsen. Dit is bij het gebruik van uw e-bike niet anders. Vooral aan de kust en in de polder zal de wind behoorlijk van invloed zijn op uw actieradius. Uiteraard heeft dit twee kanten. Bij een stevige rugwind heeft de fietsmotor het makkelijker, en bij een stevige tegen- of zijwind zal de elektromotor meer kracht moeten leveren, en dus meer vermogen van de accu vragen.
Onder frictie verstaan we de wrijving die optreedt tussen het profiel van uw fietsbanden en het wegdek. Dit is dus een combinatie van deze twee factoren. Voor minder frictie (en een zo groot mogelijke actieradius) is het belangrijk dat uw banden de juiste spanning hebben. De meeste fietsbanden moeten minimaal tussen de 3,5 en 4,5 bar aan (lucht)druk bevatten. Dit verschilt echter per merk en type band, dus het is verstandig om bij het oppompen van uw fietsbanden de richtlijnen van de fabrikant te volgen.
Op het wegdek heeft u natuurlijk minder invloed dan op uw bandenspanning. Gelukkig zijn de fietspaden in Nederland in de meeste gevallen van asfalt of beton en daardoor goed begaanbaar. Toch zult u merken dat bij het gebruik van uw elektrische fiets op een ander wegdek, bijvoorbeeld grind of aarde, uw actieradius minder zal zijn. Dit is vooral merkbaar als u langere afstanden aflegt op een dergelijke ondergrond. Ook dit heeft met de wrijving te maken. Des te grover en onregelmatiger het oppervlak, des te meer grip dit heeft op uw bandprofiel en des te meer vermogen de accu aan uw fietsmotor moet leveren.
Ten slotte is het belangrijk om het nog even over temperatuur te hebben. Accu’s zijn ontworpen om het beste te functioneren bij ‘normale’ temperaturen. Met uitzondering van bepaalde soorten accu’s zijn zowel hele hoge temperaturen als hele lage temperaturen niet bevorderlijk voor de prestaties van een accu. Dit is bij een fietsaccu niet anders. Vooral tijdens de winter zult u merken dat de werkelijke (vermogens)capaciteit van uw accu lager is, waardoor u een kleinere actieradius heeft dan in andere seizoenen.
Zoals u heeft kunnen lezen is de status van uw accu van grote invloed op de actieradius van uw elektrische fiets. Het is dan ook handig om te weten hoe u deze het beste kan onderhouden, vooral als u uw e-bike een langere tijd niet gebruikt.
Daarom hebben wij een blog geschreven waarin wij u adviseren over het gebruik en onderhoud van zowel accu’s als batterijen.
Bronnen: [1] Fietsersbond: Hoe ver met volle accu?
Terug naar blog